COLUMN: Politiek mijnenveld

GESCHREVEN OP donderdag, 19 mei, 2011 - 11:50

André Krouwel, politicoloog aan de VU en wetenschappelijk directeur van Kieskompas
Deze week stapte wethouder Dominic Schrijer van Rotterdam op na onenigheid met zijn eigen PvdA-fractie over de bezuinigingen. Het leven van wethouders is blijkbaar zwaar, want een jaar na de verkiezingen zijn al bijna vijftig wethouders opgestapt. Overigens is dat weinig in vergelijking met 2007, toen maar liefst 131 wethouders vertrokken, van wie ruim de helft om politieke redenen.

Er zijn ook veel wethouders die om persoonlijke redenen de politiek verlaten. Zijn zij onbezonnen aan deze zware baan begonnen? Of zien ze het wethouderschap uitsluitend als stap in hun carrière? Liberalen stapten vaker op uit persoonlijke motieven dan wethouders uit andere politieke stromingen. Christendemocraten zijn daarentegen doorgaans meer honkvast en zitten vaker hun regeerperiode uit. Er is kennelijk een zekere ideologische basis voor het gedrag van wethouders.

Is het slecht dat wethouders opstappen omdat ze elders een betere baan kunnen krijgen? Of is het juist goed dat deze carrière-georiënteerde burgers nog wel degelijk het nut zien van een – wellicht korte – politieke carrière?

De nadelen van een te snelle omloopsnelheid van bestuurders zijn duidelijk. De kwaliteit van openbaar bestuur neemt af, omdat iedere keer een nieuwe wethouder moet worden ingewerkt en veel kennis verloren gaat. De macht van ambtenaren neemt daardoor toe. Zij kunnen beslissingen temporiseren tot het moment dat het besluit meer kans maakt met een meer ‘gewillige’ wethouder. Ook is het slecht voor de democratische controle, als een wethouder het beleid van zijn voorganger moet verdedigen. Bovendien wordt het ambt minder aantrekkelijk, want je weet nooit welke ‘lijken in de kast’ je tegenkomt.

Er zijn natuurlijk ook voordelen van een grotere omloopsnelheid van bestuurders. Het is goed als er af en toe nieuw bloed en elan binnenkomt in een organisatie. We kennen allemaal voorbeelden van wethouders die te lang zitten. Zij domineren hun eigen partij en slaan het debat in de fractie dood. Ook staan zij vaak minder open voor kritiek vanuit de ambtenarij en andere partijen in de raad. Daarnaast dreigt het gevaar dat een lang zittende wethouder te veel verknoopt raakt met bepaalde commerciële partijen en een gemeente niet meer open kijkt naar nieuwe samenwerkingsverbanden. Met een nieuwe bestuurder wordt deze inertie doorbroken.

Een juiste mix tussen vernieuwing en ervaring is daarom ideaal, maar in een politiek mijnenveld heb je dat niet in de hand.

Tags:

WETHOUDERS

Waardeer dit bericht

Gemiddeld: 4 (2 votes)

Deel dit bericht





NIEUWSBRIEF

Naar het nieuwsbriefarchief

Vacaturespot

Start hier met het vinden van uw ideale baan!

Laatste Vacatures

Contractmanager

Hoogheemraadschap van Delfland

Leidinggevende Financiële Administraties (36 uur)

Gemeente Capelle aan den IJssel

Senior Accountmanager

Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied