Van informeren naar participeren

GESCHREVEN OP donderdag, 1 december, 2016 - 19:51

Larissa Zegveld, directeur KING

De overheid spant zich in om haar informatievoorziening veilig en toegankelijk te maken. Met resultaat, zo blijkt. Maar het gaat om meer dan het op orde maken van het eigen huis.

Als je blind of slechtziend bent, valt het niet mee om je weg op websites en in apps te vinden, zo bleek onlangs weer uit onderzoek van de stichting Accessability. Men onderzocht honderd veelgebruikte Nederlandse websites en apps in zestien verschillende sectoren en bijna geen enkele site of app is volledig goed toegankelijk. Die van het parlement, gemeenten en de rijksoverheid kwamen het best uit de test. De inspanningen van de publieke sector om te voldoen aan de webrichtlijnen werpen dus hun vruchten af, maar kennelijk zijn we er nog niet. Dat vraagt om actie, want het kan natuurlijk niet dat de online dienstverlening van de overheid voor een grote groep mensen niet toegankelijk is.

Hetzelfde geldt voor veiligheid. We streven niet alleen naar goed toegankelijke, maar ook naar veilige digitale dienstverlening. Zodat een burger zeker weet dat de e-mail die zij van haar gemeente krijgt ook echt van die gemeente afkomstig is en dat de website die ze bezoekt niet een nepwebsite is waarop computercriminelen persoonsgegevens proberen te ontfutselen.

Het internet is een onveilige plek, waar computercriminaliteit alleen maar lijkt toe te nemen. Daar kunnen organisaties zich tegen beschermen. Om te voorkomen dat anderen e-mails uit jouw naam versturen en mensen door leiden naar een nepwebsite, kun je open beveiligingsstandaarden invoeren. Onder meer de gemeenten Heerlen en ’s Hertogenbosch deden dit voor hun websites en e-mail, zo vertellen zij op iBestuur. Door deze standaarden te gebruiken wordt het internet een stukje veiliger en dat is hard nodig, zeker ook voor de overheid, nu online toegroeit naar het dominante kanaal voor overheidsdienstverlening.

Wat ik hierboven schrijf, gaat over aanpassingen in ons ‘eigen’ overheidshuis. Heel belangrijke aanpassingen weliswaar, maar niet waar het uiteindelijk om gaat. Dat is het bredere perspectief waarin wij als overheid informatie beschikbaar stellen. Die informatie moet begrijpelijk, veilig en toegankelijk worden aangeboden met als doel niet alleen te informeren, maar het mensen mogelijk maken om te participeren. Met informatie worden mensen in staat gesteld om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen welvaart en welzijn. Als overheid bouwen we mee aan een informatievoorziening die er is voor de hele maatschappij. Dat gaat veel verder dan investeren in toegankelijkheid en veiligheid. Het gaat ook om mensen zodanig te informeren en op te leiden dat ze hun eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen. Dan pas sluiten wij als overheid goed aan bij de informatiemaatschappij en dragen wij eraan bij dat dit een goed geïnformeerde maatschappij wordt, met zelfstandige en partiperende burgers. We hebben nog genoeg te doen.

Waardeer dit bericht

Nog geen beoordelingen

Deel dit bericht





NIEUWSBRIEF

Naar het nieuwsbriefarchief

Vacaturespot

Start hier met het vinden van uw ideale baan!

Laatste Vacatures

Projectleider online dienstverlening

Gemeente Capelle aan den IJssel

Senior handhaver/ heffingstechnoloog

Waterschap Rivierenland

Adviseur Planning & Control

Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht